ENTREPRENEURIAL INTENTION IN STUDENTS FROM THE SANTA ISABEL CANTON – ECUADOR

Main Article Content

Verónica Mireya Cabrera-Pando
Glenda Maricela Ramón-Poma
Diego Marcelo Cordero-Guzmán

Abstract

Entrepreneurship today is an important economic activity for the development of a country. Therefore, it is important to
know the entrepreneurial intention that high school students have. Therefore, an investigation was carried out in the Santa
Isabel canton, Azuay, Ecuador. The study was carried out with a quantitative, descriptive, correlational and transversal
methodology. A 21-question survey was used to collect data from a sample of 281 high school students. This survey was
subjected to an analysis which gave a Cronbach’s Alpha result of 0.915 reliability. The analysis of the data showed that
attitude towards entrepreneurship is an important factor that influences the entrepreneurial intention of students. On the other
hand, motivation towards entrepreneurship did not have a significant effect. These results suggest that educational institutions
should promote a positive attitude towards entrepreneurship in students. This can help foster entrepreneurship and contribute
to the economic development of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabrera-Pando, V. M., Ramón-Poma, G. M., & Cordero-Guzmán, D. M. (2023). ENTREPRENEURIAL INTENTION IN STUDENTS FROM THE SANTA ISABEL CANTON – ECUADOR. Management Decision, 2(05), 39–50. https://doi.org/10.26871/rdg.v2i05.38
Section
Artículos

References

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior And Human Decision Processes50, 179-211.

Araya, P. S. (2021). Self-confidence and attitude towards entrepreneurship teaching. Key driving factors of the entrepreneurial intention. Cuadernos de Investigación Educativa, 12(2). doi:https://doi.org/10.18861/cied.2021.12.2.3091

Audretsch, D. B., y Roy, T. A. (1 de March de 2001). What's New about the New Economy? Sources of Growth in the Managed and Entrepreneurial Economies. Industrial and Corporate Change, 10, 267-315. doi:https://doi.org/10.1093/icc/10.1.267

Bolaños, R. (Agosto de 2006). Impacto del Modelo a Imitar en la Intención de Crear una Empresa. Estudios de Economía Aplicada, 24(2), 491-508. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/301/30113180007.pdf

Campos, P. B., Ordoñez, R. K., & Vásquez, C. J. (2022). Intención emprendedora en estudiantes de la Universidad Técnica de Machala. Sociedad &Amp; Tecnología, 5(2), 274-290. doi: https://doi.org/10.51247/st.v5i2.214

Carrasquilla, B. A., Chacón, R. A., Núñez, M. K., Gómez, E. O., Valverde, J., & Guerrero, B. M. (2016). Simple and multiple regression: application in the prediction of natural variables related to microalgae growing process. Tecnología en Marcha. Encuentro de Investigación y Extensión 2016, 33-45. doi:10.18845/tm.v29i8.2983

Contreras, A., González, O., & Fernando, C. (2018). Análisis de las actitudes de los estudiantes de ciencias exactas de la Universidad de Guadalajara ante el emprendimiento de empresas. 145-148. doi:10.24133/cctespe.v13i1.640

Fernandez, C., Baptista, P., & Hernández, R. (2014). Metodología de la Investigación. Mcgrawhill.

Fernández, S. C., y De la Riva, B. (22 de Agosto de 2014). Entrepreneurial mentality and culture of entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 139, 137-143. doi:doi: 10.1016/j.sbspro.2014.08.044

GAD SI. (2020). Plan de Ordenamiento Territorial Santa Isabel 2020-2030. Santa Isabel. Obtenido de https://santaisabel.gob.ec/pdot/

Gutama, C. M., y Jiménez, B. P. (2019). “El emprendimiento y su evolución como una alternativa laboral en el. BISTREAM, 1-34. Obtenido de https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/31772/1/EL%20EMPRENDIMIENTO%20Y%20SU%20EVOLUCI%C3%93N%20COMO%20UNA%20ALTERNATIVA%20LABORA.pdf

Hernández, S. R. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta ed.). México D.F.: McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. Obtenido de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Jara, J. M., Flores, A. L., Jiménez, R. V., & Cabrera, B. M. (2021). Estrategias motivacionales para fortalecer habilidades de emprendimiento en estudiantes de bachillerato. South Florida Journal of Development, 2(5), 7912-7928. doi:10.46932/sfjdv2n5-115

Manzano, P. L., Martínez, D. d., Moctezuma, M. J., & Galindo, S. L. (2022). Entrepreneurial intention. Between idealism and obligation. Revista Col. San Luis, 10(21). doi:https://doi.org/10.21696/rcsl102120201227

Martínez, M. A. (2012). Restricciones de liquidez y diferencias en emprendimiento. Universidad de los Andes. Obtenido de http://hdl.handle.net/1992/11892

Molina, M., Aranda, M., Flores, M., & López, M. (2013). Utilización del alfa de Cronbach para validar la confiabilidad de un instrumento de medición de satisfacción del estudiante en el uso de software Minitab. 11th Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, 1-9.

Montero, G. R. (2016). Modelos de regresión lineal múltiple. . Documentos de Trabajo en Economía Aplicada.

Montes de Oca, R. Y. (2020). Perspectivas del emprendimiento social y redes socioproductivas de pequeños productores en Venezuela. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 26(1), 300-312. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7384421

Moreira, P., y Urriolagoitia, L. (2011). SOCIAL ENTREPRENEURSHIP. Revista Española del Tercer Sector(17), 17-40. doi:https://www.accioncontraelhambre.org/sites/default/files/documents/rets_17_0.pdf

Pardo, M. d., Vargas, P. A., Cabrero, C. d., Martín, M. J., & Laguna, S. M. (2020). Global Student Entrepreneurship Universidad Rey Juan Carlos 2018 GUESSS Report Universidad Rey Juan Carlos 2018. ProQuest Ebook Central, 15-77. doi:1014679/1195

Saavedra, G. M., & Camarena, A. M. (2020). Intention of entrepreneurship of the students of Mexico City. Revista Academia & Negocios, 5(2), 85-98. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/5608/560861700004/html/

Sastre, R. F. (2013). LA MOTIVACIÓN EMPRENDEDORA Y LOS FACTORES QUE CONTRIBUYEN CON EL ÉXITO DEL EMPRENDIMIENTO. Ciencias Administrativas(1), 1-10. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/5116/511651377005.pdf

Saucedo, E. H. (2018). MEASUREMENT OF THE INTENTION OF ENTREPRENEURS UNIVERSITIES USING STRUCTURAL EQUATIONS. Investigación y Negocios, 11(18), 52-63. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/pdf/riyn/v11n18/v11n18_a06.pdf

Szretter, N. M. (2017). Apunte de Regresión Lineal. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales,.

Valencia, A. A., Rodriguez, C. P., Cárdenas, R. J., & Gómez, M. S. (2022). Factors that influence the entrepreneurial intention of psychology students of the virtual modality. Revista de Ciencias de la Administración y Economía. Obtenido de https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/5648/5223

Vernaza, A. G., Medina, S. E., y Chamorro, Q. J. (2020). Innovación, emprendimiento e investigación científica. Revista de Ciencias Sociales, XXVI(3). doi:ISSN: 1315-9518

Villacis, V. J., Méndez, B. J., y Méndez, B. M. (2018). Actitud emprendedora: motor de liderazgo e innovación. Revista Contribuciones a la Economía. doi:https://www.eumed.net/rev/ce/2018/1/actitud-emprendedora.html

Vroom, V. (1964). Work and Motivation, John Wiley and Sons, New York, NY. Industrial Social Psychology, 91-106.

Zapata, G., Fernández, L. S., y Neira, G. I. (11 de Enero de 2018). El emprendimiento tecnológico en Suramérica: una aproximación a sus determinantes individuales. Perfiles Latinoamericanos, 52(26), 1-20. doi: 10.18504/PL2652-003-2018

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.